Klik-klik tahu, tolong menolong

Thursday, April 15, 2010

YANG BAIK (VS) YANG JELIK........

Betulkah makanan berkhasiat tidak baik.....???

SUKA MKN SOYA....(Yang Baiknya)
  1. Soya merupakan sumber protin yg popular.Kandungan isoflavonoid dalam soya dikatakan mampu mencegah pertumbuhan sel2 kensel.Pengambilan soya dalm bentuk ekstrak seharusnya mendapat perhatian doktor kerana kononnya ia boleh myebabkan kenser payudara...
(Yang jelik)
  1. Pengidap pyakit gout seharunya menjauhi soya kerana mampu meningkatkan kadar purine dalam tubuh yg berubah jadi asid...
MAKAN BAYAM UNTUK KUAT...(Yang Baiknya)
  1. Baiknya sayur hijau ini adalah kerana kandungan kolin dan inositol yg amat baik untuk mgatasi masalah pembuluh darah mengeras.Kandugan flavonoid dan karotenoid di dalamnya pula bertindak sebagai bahan anti oksidan yg berperanan untuk mencegah kanser .Bayam mgandungi vitamin k yg amat di perlukan untuk pembekuan darah...
(Yang jelik)
  1. Bayam ni merupakan sumber serat dan jika diambil berlebihan akan mengganggu penyerapan minerel dalam badan.Bayam yg kaya dngan zat besi seharusnya diamalkan tetapi naturelkan penyerapan zat besi ke dalam tubuh badan dngan segelas jus oren,strawberi atau tomato..
SYOKNYA MKN TELUR AYAM...(Yang Baiknya)
  1. Telur diminati kerana kandungan protein dan kolesterol di dalamnya.Putih telur myumbang protin tetapi sebiji kuning telur sudah cukup untuk memenuhi keperluan kolesterol seorg dewasa untuk sehari iaitu sebayak 200mg sehari.
(Yang jelik)
  1. Jangan mkn putih telur berlebihan kerana ia boleh myebabkan masalah pada ginjal.Pengambilan kuning telur secara berlebihan akan meningkatkan kadar kolesterol dalam darah dan myebabkan serangan penyakit darah tinggi kata kan lah anda alah pada protein telur,anda akan mendapat bisul walau hanya dngan mengambil sebiji telur..
ENAKNYA MKN YOUGURT..(Yang Baiknya)
  1. Makanan ini mgandungi probiotik iaitu bakteria baik untuk mguatkan sistem imunisasi tubuh.
(Yang jelik)
  1. Baik untuk diamalkan tetapi pegambilan berlebihan hanya akan myebbkan kegemukkan kerana ia dihasilkan dari susu penuh krim.rasa masam pada yougurt boleh myebabkan serangan gastrik jika perut alah pada rasa asid,pningkatan kadar kolesterol pun ya juga..
SERONOKNYA MKN IKAN BAKAR...(Yang Baiknya)
  1. Ikan baik untuk kesihatan sbb ia membekalkan Omega 3,sejenis asid lemak tidak tepu.Kebaikan khasiat ini adalah ia memperbaiki sistem otak dan mgurangkan risiko seseorang itu mendapat serangan jantung.
(Yang jelik)
  1. Terlalu byak ambil pemakanan ikan akan myebabkan masaalah pada ginjal ,jika anda mgambil khasiat Omega 3 ini dalam bentuk suplemen ia lebih berrisiko untuk myebabkan pendarahan.
JOM MKN LOBAK MERAH...(Yang Baiknya)
  1. Kaya dengan khasiat beta karotena yang baik untuk tubuh.
(Yang jelik)
  1. Kandungan serat yang tiggi dalam lobak merah akan myebabkan seseorang itu sembelit jika ia diambil berlebihan.Selain itu ia juga akan mengganggu pyerapan mineral dalam saluran pencernaan .Anda pasti tidak mahu kulit anda menjadi kekuningan kerana berlebihan khasiat beta karotena bukan? Elakkan mgambil lobak merah terlalu banyak ya!
HARI-HARI MKN ROTI...(Yang Baiknya)
  1. Bagusnya mgamalkan roti sbb ia kaya dngan serat tidak larut yg membantu sistem pencernaan dan mgurangkan risiko seseorg itu mendapat kenser usus perut.
(Yang jelik)
  1. Roti yg dihasilkan dari gandum tiggi dngan karbohidrat dan serat .Pengambilan berlebihan akan menyebabkan berat badan meningkat....opps..mendapat sembelit pun ya juga..dan mengganggu penyerapan mineral oleh tubuh.
AYUH MINUM JUS BUAH...(Yang Baiknya)
  1. Apa yang baiknya ,jus buah-buahan mgandungi byak jenis khasiat ,ia kaya dngan protein,serat,vitamin,mineral dan byak lagi.
(Yang jelik)
  1. Pegambilan jus buah-buahan tanpa gula sebenarnya sama saja seperti mana anda mgambil minuman bergula kerana kandungan gula semula jadi dalam buah-buahan.Apa yg perlu anda lakukan adalah mgambil jus dari buah yg kurang manis..
Kata org ,makanlah byak makanan berkhasiat untuk mgekalkan kesihatan. Walaupun begitu, Hani byak mendengar khabar angin tentag keburukan makanan2 ini sekiranya diambil berlebihan .Mana satu yg betul ni????..Walau apa pun jenis makanan sihat atau pun tidak kawal je la pengambilannya..klu tak ..tak merasa la......

TIP SIHAT....
  1. Luangkan masa untuk diri sendiri agar badan dan fikiran kembali segar dan cergas . lakukan aromatrapi ,berhibur atau sekadar membaca Novel..
  1. Ketawa adalah ubat stres yg paling mudah dan berkesan...(tapi awas jangan ketawa sorg2)
    .ketika ketawa tubuh akan melepaskan hormon endorfin yang menerbitkan perasan gembira ..jom ketawa .....
  1. Lakukan aktiviti rutin yg boleh mggerakkan anggota badan setiap masa seperti berkebun,melakukan kerja rumah atau sekadar berjalan2.
  1. Dapatkan cahaya matahari yg secukupnya .Vitamin D membantu mendapatkan lebih byak kalsium yg akan lebih cepat proses metabolisma..
  1. Tidur yg cukup bkn saja dapat mghilagkan tekanan tetapi masa tidur yg berkualiti setiap hari dapat membantu mgurangkan berat badan..
JOM CUBA.....

7 AYAT CINTA MENURUT SABDA RASULULLAH S.A.W...
1. (BISMILLAHHIR-RAHMANNIRRAHIM)

Pada tiap-tiap hendak melakukannya.

2. (ALHAMDULILLAH)

Pada tiap-tiap habis melakukannya..

3 . (ASTAGHFIRRULLAH)

Jika tersilap melakukan yg buruk..

4. (INSYA ALLAH)

Jika ingin melakukan sesuatu pada masa akan datang.

5. (LAHAULAWALA QUATAILLAHBILLAH)

Bila tidak dapat melakukan sesuatu yg berat atau melihat sesuatu yg buruk..

6. (INNALILLAH)

Jika menghadapi musibah atau melihat kematian..

7. (LAAILAAHAILL-ALLAH)

Baca lah sepanjang siang dan mlm sebyaknya amalkan selalu moga2 kta tergolong dikalangan org yg terpilih oleh Allah S.W.T..

*AMALKAN SEMOGA JIWA KITA LEBIH TENANG......*

6 comments:

Hana Picca said...

info menarik.. thanx for sharing..
kesimpulannya, kembali apa yang disarankan pemakanan dlm islam iaitu besederhana..lebih2 sgt pon tak elok, kurang sgt pon tak elok, kan :)

RaMa2UnGU said...

hohoho...part ketawa tu mmg sy stuju...mmg ketawa leh hilangkan kesedihn..hikhikhik...lagipun, ketawa ni leh awet muda kn..

*kekadang sy gelak jugak sengsorang..tapi sy ok tau..hehehehe

Miss ... said...

entry ni best hehe thanks info ekk

Zaidah said...

lebih baik kita ikut sunnah nabi...itu cara yang terbagus...

belalang hijau said...

very2x gud info...
belalang mkn telur aym
pagi 1,tgh 1,mlm 1...
sungguh tidak sehat...
(mcm antu raye daa...)
:))

shameel Iskandar said...

Thanks atas info yg menarik.