Klik-klik tahu, tolong menolong

Thursday, October 7, 2010

BACA JE LA..

Salam semua...
NAK TANYA NI....
Perempuan yang nak dekat datang period kuat mkn tak...
Terasa Hani mmg kuat mkn rasanya..itu yang Hani rasa.....sbb selera makin menjadi2..
Tapi jangan risau kuat makan waktu tu tidak akan myebabkan badan kita gemuk...
wanita dengan gemuk mesti takut kan dengar..hehehe.....
Itu kerana...kandungan hormon progesteron pada tubuh kita jadi semakin meningkat..ini myebabkan metabolisme badan juga meningkat..
Metabolisme ialah proses pemakanan beralih menjadi jirim yang diserap untuk kegunaan anggota berkenaan bagi mghasilkan tenaga..walau pun kita mkn berlebihan pada waktu itu..
sistem metabolismenya juga bertambah..jadi berat badan tidak akan bertambah..
jangan takut untuk makan klu lapar pada waktu sebelum kedatangan period...

PENAH BUAT UJIAN KOLESTEROL TAK.....

Hati ni terasa teringin nak buat..tapi oleh kerana takut ngan jarum hehe...diam je la...ye la lepas raya ni macam2 kita mkn ..nak tahu gak kadar kolesterol kat dalam badan ni..bila kita dah tahu lagi senang kita nak mngubah diet..(jenis makanan yang boleh kita mkn)..
Bagi umur yang dah lebih 20 tahun tu memang perlu la buat ujian ni....
bila dngar nak kna ambil darah ..seram pula bagi yang penakut jarum cam hani ni...
siapa yang penah buat cuba bagi tahu sakit tak.....
bila baca pasal kolesterol ni takut juga...
sbb kandungan lemak yang berlebihan dalam darah boleh myebabkan timbunan kolesterol pada dinding pembuluh darah..keadaan ini boleh menyebabkan pembuluh darah jadi semakin sempit dan akibatnya tekanan darah meningkat....kes ni la boleh jadi darah tiggi kut...
siapa yang malas nak g klinik buat test...
untuk mencegahnya....

KURANG PENGAMBILAN GARAM..
Kurang pengambilan garam dalam mkn kita...tapi klu dah kna pyakit darah tinggi ni..elak kan la makanan yang terlalu bergaram ni....

SENAMAN JUGA PERLU...
Tak yah yang berat2 senamannya berjalan pun dah cukup baik..dapat 30 minit pun ok gak...
laku je yang ringan2..cita pasal bersenam ni dah lama hani pun tak bersenam...he3

PENGAMBILAN SAYUR DAN BUAH...
Makan la sayur yang hijau2 tu...tapi masak dulu la...
klu buah tak pe la..

TERAPI STRESS..
Terapi ni nak bagi kita tak marah2 bila dah marah darah pun naik la membuak2..orang tak kna darah tiggi pun membuak2 darah bila marah...susah nak control bila dah marah...

BERHENTI MEROKOK..
Siapa2 yang dah sakit tu bawak2 la berhenti merokok....
klu sayang badan la...klu tak sayang isap la bayak2...

JAUHI UBAT..
Kalau nak beli ubat kat kedai tu baik fikirkan la..
lebih baik dapatkan nasihat doktor tuk mkn ubat ni...mkn ubat sewenang2nya pun bahaya juga...

JOM KITA SAMA2 JAGA KESIHATAN....


7 comments:

padin said...

kak... hehe tiru ayat macam dalam iklan radio.. "saye takut jarum..."

Mario said...

thanks utk tips...hehe

wadud@duad said...

wah.. lame la x nampak akak?? :)
time kasih atas info..hee

gdoupt_monster71 said...

aku takut nak buat ujian 2...tapi aku tau kolestrol aku mmg banyak heee

Jejaka Terhangat said...

nice info..walaupon saya sorang jejaka..ahaks..

MyraLove =) said...

haah,kalau saya pun mcm tu..sangt banyak2 makan..seminggu sblm period tu..mmg kawan2 tgk pun terkejut..plus asyik rasa ngantukkk je.
Kalu waktu2 biasa..tak makan nasi 1hari pun takpe..sbb mmg kurang makan,xleh mkn byk2 sbb kalo terlebih mkn rase nak muntah.
tp bila nak period..yaALLAH..lepas makan kul 10pg..tengah hari rase nak makan lagi,malam pn cari makan lagi..sgt dahsyat..hehe

tp ok jer..biaselah perempuan =)

Tomato Gurl's Life said...

bagus akak tips tue..cik tom pernah cek kadar kolestrol awal tahun dulu..alhamdulillah ok..hihi